הפרשן המקורב לביידן: ארה"ב וסעודיה החליטו להתקדם בלי ישראל

בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" נכתב כי בוושינגטון ובריאד הבינו שנתניהו לא יקבל את התנאים לנורמליזציה • התנאים של סעודיה: הפסקת אש בעזה, הפסקת הבנייה בהתנחלות והקמת מדינה פלשתינית תוך שנים בודדות • סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת מפי שבעה מקורות כי ממשל ביידן וסעודיה משלימים הסכם ערבות ביטחונית אמריקנית לריאד שיכלול סיוע לפרויקט גרעין אזרחי

בלינקן בביקורו בסעודיה: "קרובים להסכם בין המדינות, עובדים על החלק הפלשתיני" // רויטרס

הפרשן המקורב לבית הלבן תומאס פרידמן, כתב הבוקר (שישי) בטורו בעיתון "ניו יורק טיימס" כי בממשל האמריקני והסעודי ישנה הבנה כי ישראל תחת בנימין נתניהו לא תוכל לקבל את התנאים הסעודיים לנורמליזציה. בשל כך, כותב פרידמן, בריאד ובוושיגנטון שוקלים להביא את ההסכם ביניהן לאישור הקונגרס האמריקני - גם ללא הסכמות מול ישראל.

רה"מ נתניהו, הבנה בסעודיה שלא יוכל לספק את דרישותיהם, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בוושיגנטון ובריאד ישנה הבנה שללא נורמליזציה, יתקשה ביידן לקבל את אישור הקונגרס להסכם ביטחוני בין סעודיה לארה"ב. על מנת להתמודד עם כך, כותב פרידמן, ישנה כוונה להניח בפני הקונגרס את התנאים הסעודיים לנורמליזציה - ולהצהיר על כך ששתי המדינות יכוננו יחסים ברגע שירושלים תיענה להם.

הנשיא ג'ו ביידן, צילום: רויטרס

לפי פרידמן, התנאים הסעודיים בקשר לסוגיה הפלשתינית כוללים: נסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה וסיום המלחמה, הפסקת הבנייה ביהודה ושומרון והסכמה למפת דרכים שתוביל למדינה פלשתינית תוך שלוש או חמש שנים. פרידמן מוסיף, כי ארה"ב תדרוש רפורמות ברשות הפלשתיניות שיבטיחו את יציבותה ואת הלגיטמציה שלה.

"קרובים מאד להסכם"

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת מפי שבעה מקורות כי ממשל ביידן וסעודיה משלימים הסכם ערבות ביטחונית אמריקנית לריאד שיכלול סיוע לפרויקט גרעין אזרחי. לפי הדיווח, האפשרות שההסכם יכלול הסכם נורמליזציה עם ישראל נותרה מעורפלת.

לפי הדיווח הטיוטה מציגה עקרונות שמטרתם להחזיר למסלול את המאמצים בהובלת ארה"ב לעצב מחדש את המזרח התיכון לאחר הטלטלה של מתקפת 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בעזה.

עוד דיווח ב"רויטרס" כי ארה"ב וסעודיה נתנו לעת עתה עדיפות להסכם ביטחוני בילאטרלי, שיהווה חלק מחבילה רחבה יותר שתוצג לראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצטרך להחליט אם הוא עושה "ויתורים" כדי להבטיח כינון יחסים עם ריאד (כלומר - הסכמה להקמת מדינה פלשתינית, ש"ק). "אנחנו קורבים מאוד להגיע להסכם" על החלק האמריקני-סעודי של החבילה, אמר דובר מחלקת המדינה ביום חמישי.

נתניהו דחה את ההצעה האמריקנית

השבוע, האתר הסעודי "אילאף" דיווח מפי בכיר אמריקני כי ישראל מאבדת את סעודיה. אותו בכיר האשים כי נתניהו דחה הצעה אמריקנית לדון בהקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל במסגרת הסכם הגנה בין ריאד לוושינגטון וחוזים בילאטרליים נוספים.

ביידן ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, צילום: רויטרס

נוסף על כך, הבכיר האמריקני אמר כי ארה"ב וסעודיה נמצאות בתהליך של חתימת הסכם בילאטרלי חסר תקדים שיבטיח לריאד חוזה הגנה משותף והסדרים ביטחוניים נרחבים. כאלה שיתמודדו עם השאיפות האיראניות ואיומים אחרים. כמו כן, דווח שהובטח לסעודיה להשיק על אדמתה פרויקט גרעין (אזרחי) עם מדענים ומומחים ללא התערבות זרה.

בתחילת השבוע נכתב ב"ישראל היום" כי ההתקדמות הסעודית-אמריקנית עשויה להוביל לפריסת חסותה של ריאד על הרשות הפלשתינית, אך להסתיים ללא נורמליזציה בטווח הזמן הקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר